2- گستردگی و پیشینه : نهاوند به عنوان یکی از قدیمیترین و زیبا و دلانگیزترین سبکهای موسیقی سنتی ایران است. این مقام همنام یکی از شهرهای ایران میباشد. در الجزایر به عنوان «دهاوی» و در ترکیه به اسم «بوسلیک یا فرحافزا» شناخته شده است. البته درمورد خواستگاه این مقام دو نظریه وجود دارد. عدهای آن را از کشور ایران، و عدهای دیگر خاستگاه آن را کشور هند میدانند این مقام به «نهوند» نیز مشهور است.
3- کیفیت آهنگ : نهاوند یکی از مقامهای متعادل و قابل مانور، دارای ماهیتی لطیف و منعطف از نظر لحنی بوده، و ظرافت و لطافت ویژهای را طلب میکند. به طوری که نه لحن خیلی خفیف از آن استنباط میگردد. بلکه ترکیبی از آنهاست. نهاوند نه مانند صبا و حجاز و رست دارای ریتم، لحن سنگین، بلند، موکد و گرم است و نه مانند سهگاه مهیج و محرک، بلکه میانهای از این مقامات میباشد و همچون دانهی مروارید در مقامات دیگر خودنمایی میکند.
4 - موضوع آیات : بهترین محل تلاوت آیات با این مقام داستانهای قرآن است. همچنین آیات توحید صفات الهی، نبوت خاصه، احکام و عبادات، اصحاب یمین و مومنین، اخلاق، پند، اندرز، حمد و ثنا، نقل اخبار، تحسین و تانی و صبر را نیز میتوان با آن تلاوت نمود.
5 - تاثیرات : مقام نهاوند مقامی بسیار لطیف و مانند نسیم سحرگاهان صورت شبزندهداران را نوازش میکند. برخی گوشههای آن حالت محبت و سرور و بهجت در نفس ایجاد میکند.
6 - جایگاه اجرا : این مقام با نغمیی رست و چهارگاه تجانس داشته و معمولاً پس از حجاز و سهگاه و صبا به این مقام منتقل میشوند.
7 - گوشهها و نغمههای فرعی : به واسطهی گستردگی و زیر نغمههای درون مقامی، قاری به راحتی میتواند در این مقام مانور داده و پردههای متعدد را در آن اجرا نماید. خصیصههای دیگر آن قابلیت ترکیبپذیری است. از مقامات فرعی آن میتوان به »نکریز» اشاره نمود و همچنین نغمههای «بوسیلک – سلطانی یا عشاق، فرحزا و حصار» را نیز جزء این مقام دانستهاند.
8 - قاریان برتر : تلاوتهای استاد مصطفی اسماعیل خصوصلً در سورهی مبارکهی بقره. همچنین تلاوت سورهی مبارکه سباء توسط استاد منشاوی را میتوان از تلاوتهای برتر این مقام به حساب آورد.
وزن موسیقیایی مقام به صورت زیر میباشد:
قرار |
مفاعلن، فعلاتن |
جواب |
فاعلن، فعلان |
جوابالجواب |
فعلاتن، فاعلن، فعلان |