دوره اول:
از ۴ تا ۸ سالگی(شکل گیری اولیه صدا)
برای تمرین و خواندن کودکان در این سن نباید بیش از اندازه پافشاری نمود
دوره دوم:
از ۸ تا ۱۴ سالگی(بهبود اولیه صدا)
زیاده روی و افراط در استفاده از صدا ممنوع
دوره سوم:
از ۱۴ تا ۱۷ سالگی(به هم ریختگی صدا)
حرف زدن افراطی ممنوع،خواندن ممنوع،بهترین دوران برای فراگیری علوم قرانی،بهترین دوران برای حفظ قران،دوران مراقبت ویژه
دوره چهارم:
از ۱۷ تا۲۰ سالگی(صداشناسی،شکل گیری ثانویه صدا)
کسب دانش صوت،مرحله صداشناسی شخصی،انتخاب استاد و کارشناس خبره صدا
از ۲۰ تا ۲۵ سالگی(صداسازی اولیه ی صدا)
صدا سازی بر روی ایتم های اصلی صدا،دوران کاشت صدا
دوره پنجم:
از ۲۵ تا ۳۵ سالگی(صداسازی و بهبود ثانویه صدا)
صداسازی گسترده،برروی تمام ابعاد ذاتی و عارضی صدا ،دوران داشت صدا
دوره ششم:
از ۳۵ تا ۵۰ سالگی(اجرا و بازخورد گیری)
دوران تجربه اندوزی،کاهش خطاهای صوتی،دوران برداشت صدا
دوران هفتم:
از ۵۰ سالگی به بعد(محافظه کاری و مراقبت)
مدارا نمودن باصدا و استفاده از تجربیات مراحل قبلی
منبع:مهندسی صدا استاد بیژنی